Gjenbruk og del data

Informasjon er blant de viktigste ressursene i offentlig sektor. Det er et mål at offentlige virksomheter deler og gjenbruker informasjon som brukeren har oppgitt, i stedet for å spørre på nytt – «Kun én gang». En hensiktsmessig deling og gjenbruk av informasjon er ikke begrenset til det som brukeren rapporterer inn, men omfatter også informasjon som forvaltningen selv produserer eller henter fra andre kilder.

Hver virksomhet må ha oversikt over hvilken informasjon den har, hva informasjonen betyr, i hvilken sammenheng den ble innhentet, hva informasjonen skal brukes til, hvem informasjonen kan deles med, hvordan informasjonen skal sikres og hvor lenge den skal bevares.

Det må legges til rette for deling og gjenbruk av data.

 

Delmål

 

  • En gang er nok
    Gi informasjon kun en gang. Vi skal nyttiggjøre informasjon om våre brukere slik at det gir bedre tjenester. Dele data mellom forvaltningsnivåer.
     
  • Vi skal la andre få tilgang til våre data
    Vi skal legge til rette for at andre kan bruke våre åpne data.
     
  • Våre brukere skal ikke søke på noe de har rett til
    Det må være automatikk knyttet til identitet (rolle) som definerer rettigheter.
     
  • Vi skal gi raskt svar når det ikke er behov for skjønn
    Automatisere saksbehandling som er regelstyrt.
     
  • De som henvender seg skal få svar. Automatisere svar & chat
    Bruk våre datakilder til å automatisere og forenkle våre svartjenester. Utnytt teknologien (AI) slik at svartjenester kan automatiseres.