Skytjenester
IT levert som tjenester (skytjenester) har vært en megatrend over mange år. Stadig flere IT løsninger leveres kun som tjenester.
Vi har kommet langt i innføring av skytjenester. Sentrale løsninger er nå flyttet over på sky. Vi er mer fristilt i valg av tekniske løsninger. Eierskap over våre egne data, tilgang til våre egne data, integrasjonsutfordringer må ivaretas.
Informasjonssikkerhet
Vi blir stadig utfordret med sikkerhetstrusler. Alt fra guttestreker til alvorlig kriminalitet kan sette viktige samfunnsoppgaver ut funksjon. Fokus på informasjonssikkerhet og nettvett er like viktig som gode tekniske beskyttelsesmekanismer.
Enkle og smidige løsninger i stedet for komplekse systemer
Tilgang til IT løsninger via frittstående apper. istedenfor store komplekse systemer. Om det er godkjenning av reiseregning eller innsending av sykemelding kommer det nå forenklede løsninger rettet mot brukere og ansatte. Løsningene skal være selvforklarende uten behov for opplæring.
Kunstig Intelligens
Den raske utviklingen innen kunstig intelligens siden 2022 har betydelig påvirket teknologiutviklingen og vil fortsette å gjøre det fremover. KI blir stadig mer avansert og integreres i flere aspekter av samfunnet, noe som gir nye muligheter for effektivisering og forbedring av kommunale tjenester. KI vil gjøre at mange kan utføre mer og med bedre kvalitet ved hjelp av KI-verktøy. Samtidig medfører det utfordringer knyttet til etisk bruk, personvern og behov for ny kompetanse blant ansatte